Ken je die van die dominee die tegen mobielmasten was?
Hij noemde ze “digitale torens van Babel”.
Het klinkt als een flauwe mop, maar theoloog Werner Thiede documenteert zijn beweringen goed en overtuigt.
Thiede is evangelisch-lutherse predikant in Bayern en buitengewoon (apl.) Systematische Theologie aan de universiteit van Erlangen-Nürnberg. Hij heeft in de loop van zijn lange carriere veel boeken geschreven over uiteenlopende onderwerpen.
In 2015 kwam dit boek met de lekker bombastische titel “De digitale toren van Babel. De techniekwaan en zijn gevolgen.” Ik las de in 2021 gedeeltelijk bijgewerkte versie.
In Genesis 11:1-9 staat het laatste van de zogenaamde “oerverhalen” in de bijbel die uitwerken hoe het de mensheid verging na de zondeval. Mensen wilden een toren bouwen die tot in de hemel reikt, maar de Here verhinderde dat door spraakverwarring te zaaien. Nu konden mensen elkaar niet meer verstaan en ze verspreidden zich over de hele aarde. Thiede haalt hier de “große” oudtestamenticus Gerhard von Rad aan, volgens wie het verhaal over “Inbegriff der sündlichen Überheblichkeit” gaat, dus “het toppunt van zondige arrogantie”, omdat het een mensheid laat zien die alleen in zichzelf verbonden is (dus niet met God verbonden, interpreteer ik dit goed?) en daarom de handen vrij heeft om “mateloos” te handelen (Von Rad 1974:14 vv, in Thiede 2012:19).
Is de digitaliseringswaan net zo’n boosaardige arrogantie, die eigenmachtig het paradijs op aarde wil oprichten? Een seculier vooruitgangsgeloof van een “gemeenschap van zondaars”? (in plaats van een gemeenschap van heiligen). Zijn we met de digitale verbondenheid van alles met alles eigenlijk hard op weg naar de apocalyps? Het wordt wel eens tijd dat de kerk hierover gaat nadenken en zich uit gaat spreken, vindt Thiede.
Bijvoorbeeld is het een christelijke opgave om de schepping te bewaren voor teveel ongezonde mobielstraling. Niet alleen mensen, maar ook planten en dieren lijden al lang onder straling. Bij mensen kun je klachten elektrosensitiviteit misschien nog afdoen als “allemaal psychisch”, zoals vaak gebeurt. Maar wat als planten anders kiemen, groeien en een andere celstofwisseling hebben als gevolg van hoogfrequente velden, of als bomen in het stralingsveld van mobielmasten dood zijn, vooral die kant van de boom die naar de zender gekeerd staat? Dit liet bijvoorbeeld onderzoek van artsen Waldmann-Selsam & Eger (2013) zien. Wat als er na installatie van een zendmast plotseling 50 blinde kalven worden geboren op een boerderij waar er voorheen geen opvallende veeziektes, en ook niet meer nadat de zendmast (na veel strijd van de boer) werd verwijderd? Dit gebeurde op de Rütlihof bij het Zwitserse Winterthur.
Van de stralingsautoriteiten (Bundesamt für Strahlenschutz) en de Bundesregierung en ook de media is niets goeds te verwachten, vindt Thiede. Des te belangrijker is het dat de kerken wel hun stem laten horen. In plaats van mobielzenders op kerkdaken te laten bouwen, moeten ze moeten een discussie op gang brengen over de gezondheidsgevolgen van mobielstraling voor de hele schepping. Kan de digitale torenbouw naar Babel worden teruggedraaid?
Sturzenegger, H. (2010, 06.05). Antenne weg – Kälber gesund! Der Fall Sturzenegger. Diagnose:funk. https://www.diagnose-funk.org/forschung/wirkungen-auf-tiere-pflanzen/nutz-und-haustiere/mobilfunk-schaedigungen-in-rinderzucht/antenne-weg-kaelber-gesund!
Thiede, W. (2021). Digitaler Turmbau zu Babel. Der Technikwahn und seine Folgen. 2, erweiterte und aktualisierte Aufgabe. Oekom.
Von Rad G. (1974). Das erste Buch Mose. Göttingen, Vandenhoeck & Ruprecht.
Waldmann-Selsam, C. & Eger, H. (2013). “Baumschäden in Umkreis von Mobilfunksendanlagen.” Umwelt – Medizin- Gesellschaft, 26, 198-208.