Mads is fantastisch. Dat vind ik en dat vinden de 21.304 leden van zijn Facebook-fanclub (waar trouwens de Mads-haters ook geregeld hun giftige commentaar spuien, maar dat is een ander verhaal.) Een betrokken bemoeial, daar zouden er meer van moeten zijn.
Gisteren bepleitte hij als hoofd Eerste Hulp boos dat er nou eindelijk eens een middenscheiding moet komen op de E8 tussen Nordkjosbotn en Tromsø. Vrijdag eiste een tragische meervoudige botsing daar vijf levens. De zoveelste botsing met dodelijke afloop. Sinds 2010 hebben al 22 mensen hier de dood gevonden. Ja, de weg is een producent van doodsongelukken, zegt de internationaal bekende arts. Drie collega’s verloor hij.
Maar, Mads, middenafscheidingen, is dat echt de oplossing?
Met middenafscheidingen voorkom je zulke frontale botsingen, maar niet alle verkeersongelukken. Betekent invoering van middenafscheidingen ook dat je speciale inhaalstroken krijgt, of niet? Stel je voor dat er een tractor voor je komt net na Nordkjosbotn. Of dat je met persweeën op weg bent naar het UNN en er zit weer zo’n bobil (camper) voor je…
Het zou betekenen dat de weg met ongeveer vijf meter verbreed moet worden, dus een duur grapje wordt het.
Naar mijn indruk is het een goede weg met goed overzicht, wat lang voor niet alle wegen hier geldt. Dat kan uitnodigen tot sneller rijden dan de maximumsnelheid. Veel mensen klagen over bumperklevers en gevaarlijk inhaalgedrag.
Uit het onderzoek van Statens Havarikommisjon for Transport blijkt dat veel van de betrokkenen geen veiligheidsgordel gebruikten
Afdelingsdirecteur Rolf Mellum vertelt dat heel weinig inzittenden van de grote bus vol en het bestelbusje een gordel om hadden.