Als de E6 straks weer aan gort ligt, is dat niet de schuld van deze kerels.
– We hadden liever gehad dat de Noren de E6 niet hadden geveegd, zegt ritmeester Olaf Brink.
Hij commandeert ongeveer 85 Nederlanders in het het Alfa-eskadron tijdens de oefening Cold Response. De jongens zijn nu een paar dagen onderweg met hun zware Leopold 2 A6-tanks. Soms op moeilijk begaanbaar terrein, maar ook veel op de grote weg, de E6.
– Als je op terrein rijdt worden er een aantal blokken uit de rupsbanden gehaald. Er komen kruisen in te zitten, die meer grip geven. Maar als je daarmee rijdt op een weg die zo schoon is, dan rij je de hele weg kapot. Dat levert heel veel extra werk op voor die mannen, omdat ze al die kruisen eruit moeten slaan, vertelt Brink.
Kruisen er in en er uit slaan, is dat iets wat Noren niet ‘orken’? In elk geval kregen de Nederlanders complimenten van de Noorse oefenleiding.
– Het verbaasde ons wel dat wij blijkbaar het enige clubje waren dat dit deed. Het is ons aangeleerd, zegt bestuurder Zeno Stobbelaar.
Hij en schutter Jeremiah Meijers vinden het vanzelfsprekend dat je als professional alles doet om schade aan de weg te voorkomen. En ach, zoveel moeite is dat losmaken en inzetten van die kruisen nou ook weer niet. Binnen twintig minuten is het klusje gepiept.