Zomerbanden

Het werd duidelijk hoog tijd (Noors) om te wisselen. Hier in Noord-Noorwegen moet je uiterlijk op 1 mei winter-spijkerbanden verwisselen. Tenzij het ook dan nog duidelijk winters weer is. Vorig jaar ging het half mei nog even flink sneeuwen en moesten mooi de winterbanden er terug op.

Collega’s hadden opgeschept over hoe ze op 1 mei even naar zomerbanden hadden gewisseld. En het had al heus een dag niet meer gesneeuwd. Dus op een mooie Hemelvaartsdag deed ik het dan ook even zelf. Met wat goede begeleiding van de bandencoach.

Zomerbanden, beste mensen. Proef dat woord, wat een hoop. Onze liefdevolle banden met de zomer.
Maar genoeg romantiek. Wat heb je nodig als je de winterbanden d’r af wilt halen en de zomerbanden d’r op wilt kwakken? Ik schreef even een gebruiksaanwijzing. Vooral voor mezelf, zodat ik het nog kan als over vier dagen maanden de winterbanden er weer op moeten.

Bandenwisselen: dit heb je nodig. Foto: Karin Swart-Donders.

– krik (zit bij mijn auto onder de achterklep geklemd)
– iets om mee te krikken, bijvoorbeeld een schroevendraaier
– een bandensleutel (of hoe heet zo’n ding? Kruissleutel?)
– vaseline
– afplaktape
– watervaste stift
– niet afgebeeld maar belangrijk: een matje voor onder je knieen.
– niet verplicht, maar o zo handig als je het voor het eerst doet: een bandencoach. Bijvoorbeeld een echtgenoot of zoiets.

1. Zet de auto op de handrem. Anders rijdt-ie naar voren als je zo gaat krikken.

2. Draai met de sleutel alle moeren van de banden een beetje los. Gewoon de moeilijke eerste draai, van muurvast naar iets losser. Die kun je het beste doen als de auto nog niet op de krik staat, volgens de ervaren bandencoach.
Krikken maar. Foto: Karin Swart-Donders.

3. Leg het matje bij de rechtervoorband. Zet de krik op de juiste manier neer tussen de groeven aan de zijkant van de auto. Op mijn krik staat een plaatje hoe het moet.
Begin bijvoorbeeld bij de linkervoorband. Draai aan de ring vooraan de krik, dat gaat handig met een schroevendraaier. De auto komt omhoog. Ga door tot de voorband ongeveer drie centimeter boven de grond is.

4. Draai de moeren helemaal los en leg ze veilig weg.

5. Haal de band eraf en rol hem weg. Schrijf op een stukje afplaktape met de watervaste stift welke band het is, “LV”, van “links voor”. Plak dat merkje op de binnenkant van de velg. Handuug op het moment dat je de winterbanden er weer op moet zetten!

Plak eens een merkje in je velg. Foto: Karin Swart-Donders.

6. De juiste zomerband heb je intussen al klaargezet. Anders doe je dat nu. Zo makkelijk dat je toen in september ook die banden gemerkt hebt, zodat je nu feilloos die met het merkje “LV” op de velg pakt. Controleer nog even de pijlen op de band. Die moeten wijzen in de rijrichting en niet naar onderen. Zulke pijltjes staan trouwens niet op elke band.

7. Smeer de moeren in met vaseline. Dat beschermt tegen roest en maakt het losdraaien, later, makkelijker.
Vaseline op de moeren. Foto: Karin Swart-Donders

8. Nu een moeilijke klus: bevestig de band aan de moeren. Lukt niet altijd in een keer. Zeker niet als het een zware band is. Krachttermen geoorloofd. Pas op je vingers.

9. Gelukt? Mooi! Nu de bouten op de goede manier op de moeren. Draai de bouten een beetje aan met de sleutel. Niet te veel nog, dat gebeurt later.

10. Krik de band weer naar beneden en verwijder de krik.

11. Herhaal stap 3 tot en met 10 met de andere banden.

12. Draai alle moeren van alle banden goed vast. Echt goed vast. Maar ook weer niet zo vast dat je ze nooit meer loskrijgt.

11. Nu ben je er bijna! Pak de tuinslang en spuit je zoon en de winterbanden goed nat. Laat je zoon en de winterbanden goed drogen in de stralende zon. Stralende zon!
Winterbanden goed schoonspuiten. Foto: Karin Swart-Donders.

12. Niet verplicht, wel handig: richt de tuinslang ook even op de ramen van de tweede verdieping waar je niet bij kan. Oooh, wat worden ze stralend schoon!

13. Indien van toepassing: bak broodjes en zet koffie voor de bandengoeroe die je zo bekwaam door dit proces heeft geleid. En voor de rest van het gezin natuurlijk. Sap, eieren, hagelslag als je dat nog hebt.

Goede bandenbegeleiding. Foto: Karin Swart-Donders.

En dan ben je er nog niet helemaal. Na ongeveer dertig kilometer gereden te hebben moet je te moeren nog een keer goed aandraaien.

Dit jaar valt er vast geen sneeuw voordat je die dertig kilometer hebt gereden.

En langs je neus weg je collega’s vertellen dat je het even zelf hebt gedaan. Dat is niet alleen handig, maar absoluut verplicht.